Je bekijkt nu Wifi werkt niet – hoe oplossen?

Wifi werkt niet – hoe oplossen?

  • Berichtcategorie:Tips
  • Leestijd:3 minuten gelezen

Er zijn diverse redenen waardoor uw draadloze internet niet (meer) functioneert. Het kan zijn dat uw internetprovider tijdelijke problemen heeft met haar netwerken, maar het probleem kan zich ook bevinden in de software of hardware van uw wifi internetverbinding. Hieronder vindt u een opsomming van de meest voorkomende oorzaken en suggesties voor een oplossing.

  • Controleer allereerst of uw draadloze netwerkkaart is ingeschakeld en naar behoren werkt. Tevens kunt u opnieuw de software voor deze kaart installeren en / of de drivers van de netwerkkaart updaten.
  • Controleer de afstand van uw draadloze apparaat tot de modem. Controleer of de verbinding verbetert naarmate het apparaat zich dichter bij de modem bevindt.
  • Controleer of er een bepaalde firewall actief is op uw computer die mogelijk de draadloze netwerkverbinding blokkeert.
  • Probeert u de modem eens te resetten. U kunt dit doen door de spanning gedurende een minuut van de modem te halen en er vervolgens weer op te zetten. Het kan tot 2 minuten duren voordat de verbinding zich weer hersteld.
  • Als er meerdere draadloze netwerken in de buurt zijn die wellicht gebruikmaken van hetzelfde kanaal, kan het zo zijn dat deze de internetverbinding en snelheid ernstig in de weg staan. Zoek in de handleiding van uw modem of bel uw internetprovider over hoe u het kanaal van uw draadloze netwerk kunt aanpassen.

Draadloos internet valt weg

Wat te doen als je geen internetverbinding meer hebt, of als deze wegvalt? Neem allereerst contact op met uw provider of er storingen dan wel werkzaamheden in uw regio zijn die de oorzaak kunnen zijn. Dit kan je ook vaak zien op de storing pagina van je internetaanbieder. Mocht dit niet het geval zijn, dan helpt het resetten van de modem in 90% van de gevallen.

Hoe reset ik mijn modem?

  1. Zet allereerst uw computer en uw router (indien aanwezig) uit.
  2. Haal uw modem van de spanning af. Deze bevindt zich normaliter in de meterkast of woonkamer.
  3. Wacht ongeveer één minuut voordat u weer spanning op de modem zet en wacht tot alle lampjes weer branden. Branden deze niet, neem dan contact op met uw internetprovider.
  4. Zet vervolgens uw router (indien aanwezig) en computer weer aan.
  5. In de meeste gevallen zou u weer verbinding moeten hebben.

Storing in router verhelpen

Er kan ook storing zitten in uw router. Haal dan de router tussen uw modem en computer uit. U doet dit als volgt: sluit de modem rechtstreeks op de hoofdaansluiting aan met een coax kabel van ongeveer een meter. Sluit vervolgens uw computer rechtstreeks op de modem aan met een coax kabel. Mocht u nu wel verbinding hebben, dan zit er hoogstwaarschijnlijk een defect in uw router.