Nieuwe door waterstof aangedreven stadswagen van Riversimple    

Een nieuwe door waterstof aangedreven wagen werd voorgesteld in Londen, Groot-Brittannië door Riversimple. Deze RiverSimple Urban Car (RUC) wordt aangedreven door brandstofcellen. Deze brandstofcellen combineren waterstof met zuurstof uit de lucht om energie te creëren. Wat uit de uitlaatpijp komt zijn geen toxische en giftige gassen maar water. Zelfs door waterstof cellen te gebruiken van de bron tot de tank van de auto is zijn koolstof uitstoot bij stads rijden slechts 30 gram per kilometer. Het gewicht van deze waterstof wagen is 772 pond (ongeveer 375 kilogram). Je kan er 186 mijl mee rijden op slechts 2.2 pond (1.1 kilogram) aan vloeibare waterstof. De Riversimple Urban Car wordt aangedreven door een goedkope 6 kilowatt brandstof. De top snelheid van de wagen is 50 mijl per uur of 80 kilometer per uur. Hij kan van 0 tot 30 mijl per uur optrekken in 5.5 seconden.

Elk jaar laten miljoenen en miljoenen auto’s giftige gassen vrij in onze atmosfeer. Met de hulp van propere en groene technologie kunnen waterstof wagens misschien een oplossing zijn voor dit probleem. Alhoewel deze wagens zeer voordelig zijn op verschillende manieren, moeten de constructeurs vele obstakels overkomen. Eén van de problemen is een tekort aan infrastructuur. We weten dat wanneer de nood er is, waterstof pomp stations kunnen omgezet worden in huidige gas pomp stations. Maar dit heeft tijd nodig, misschien zelfs jaren. Distributie kanalen die waterstof kunnen vervoeren over heel het land zijn ook nodig. We mogen ook niet vergeten dat een infrastructuur opzetten miljoenen dollars kan kosten.

Er zijn nog vel andere problemen die gerelateerd zijn aan het gebruik van waterstof wagens. Hun brandstof cellen worden gemaakt met platina en op dit moment is platina duurder dan diamant. Als we wijdverspreid gebruik van waterstof auto’s willen zien moeten we een alternatief vinden voor de platina die nodig is voor het maken van de brandstofcellen. Het is moeilijk om brandstof cellen zodanig sterk te maken dat ze hedendaagse voertuigen kunnen voortbewegen. We weten ook dat het moeilijk is om de waterstof die ze gebruiken in grote hoeveelheden op te slagen.

Hoe Riversimple Urban Car deze hierboven genoemde problemen gaat oplossen? Riversimple oprichter en automobiel ingenieur Hugo Spowers legt uit: “Als je auto licht en efficiënt genoeg is worden de horden verlaagd. Hij legt ook een nadruk op de originele lichte ontwerpen van het bedrijf die zullen helpen om de nadelen te verkomen die de ontwikkeling van waterstof wagens hebben tegen gehouden. De Riviersimple Urban Car wordt aangedreven door vier elektrische motoren. Een motor wordt bevestigd aan elk apart wiel. De motoren rechtstreeks aan de wielen koppelen laat toe om tot 50% van de energie terug op te vangen, energie die verloren gaat aan wrijving als men gewone remmen gebruikt. Dit is duidelijk meer dan de meeste hybride en elektrische wagens kunnen bereiken, die zijn gelimiteerd door het feit dat hun elektrische motor verbonden is aan slechts één paar wielen. Een ander voordeel is dat de RiverSimple Urban Car geen batterij heeft. In plaats van batterijen gebruikt hij een reeks ultra condensators. Deze ultra condensators zullen sneller energie op nemen en weer afgeven. Ze zijn bedoeld om de kracht te geven die nodig is om het voertuig in beweging te zetten. Als we Riversimple’s ultra condensators vergelijken met Honda’s prototype FCX Clarity waterstof wagen dan zien we dat de brandstofcel van die eerste 1/16de kleiner is dan die van de laatste.

waterstof auto

De constructeurs van de Riversimple Urban Car lichten ook doe dat ze het prototype van nul af aan gebouwd hebben en dat volgens hen het commercieel mogelijk wordt om de wagen sneller in massa te produceren dan de grote autoconstructeurs door te experimenteren met het aanpassen van gewone auto’s naar waterstof. Honda voorziet dat zijn FCX Clarity waterstof wagen beschikbaar zal zijn op de markt ergens in 2018, maar Riversimple is er zeker van dat ze de eerste vloot kunnen uit leasen in 2011 en in massa kunnen produceren tegen 2013. Het is waar dat je geen Riversimple Urban Car kan bezitten, maar hem wel leasen. Spowers bevestigd, “Dit betekent dat we gedreven zijn om mensen aan te moedigen hun voertuig zo lang mogelijk te houden in plaats van hun voertuig te snel in te ruilen, zoals dat gewoonlijk is in de auto industrie.

switchcollectief.nl/energie-vergelijken

Simpel Energie Vergelijken

ikwilglasvezel.nl